Sprawozdanie z działalności GOPS za rok 2014
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W GNIEWINIE ZA ROK 2014
Zadania w zakresie pomocy społecznej, rodzaje świadczeń, zasady i tryb ich udzielania oraz organizację pomocy społecznej określa ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z póź.zm) oraz akty wykonawcze do tej ustawy.
Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu (art.7 ustawy):
- ubóstwa;
- sieroctwa;
- bezdomności;
- bezrobocia;
- niepełnosprawności;
- długotrwałej lub ciężkiej choroby;
- przemocy w rodzinie;
- potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;
- bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i
prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach
niepełnych lub wielodzietnych;
- braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży
opuszczającej placówki opiekuńczo -wychowawcze;
- trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy;
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu
karnego;
- alkoholizmu lub narkomanii;
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
- klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Prawo do świadczeń przysługuje:
- osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 542 zł
- osobie w rodzinie, w której dochód na jedną osobę nie przekracza kwoty 456 zł
Ustawa o pomocy społecznej nakłada na gminę obowiązek udzielania pomocy osobom i rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Pomoc społeczna może być świadczona w formie pieniężnej i niepieniężnej, a podstawą przyznania pomocy - niezależnie od formy - jest przeprowadzenie wywiadu środowiskowego i wydanie na tej podstawie stosownej decyzji. Pomoc społeczna może zostać udzielona z urzędu, jednak przeprowadzenie wywiadu środowiskowego zazwyczaj poprzedzone jest podaniem wnioskodawcy o pomoc, do podania powinny zostać załączone dokumenty potwierdzające sytuację dochodową i osobistą rodziny. Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 kwietnia 2005 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2005 r. Nr 77 poz. 672 z późn. zm.)dokładnie określa min. sposób przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz dokumenty niezbędne do ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej. Ww. rozporządzenie bardzo dokładnie precyzuje, jakie załączniki powinna dołączyć do wniosku osoba ubiegająca się o pomoc z ośrodka pomocy społecznej. W § 7 ust. 1wymieniono różne dokumenty na podstawie których należy ustalać sytuację osobistą, rodzinną i dochodową osób korzystających z pomocy.
WYDATKI BUDŻETOWE REALIZOWANE PRZEZ OSRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ
Wydatki Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewinie na świadczenia społeczne w roku 2014 w tym:
Lp. |
Nazwa zasiłku |
Liczba rodzin |
Kwota |
1. |
Zasiłek stały |
170 |
779 669 zł |
2. |
Zasiłek okresowy |
50 |
57 000 zł |
3. |
Schronienie |
0 |
0 |
4. |
Posiłek |
392 |
152 692 zł |
5. |
Usługi opiekuńcze |
5 |
5.817 zł |
6. |
Zasiłki celowe |
195 |
265.842 zł |
7. |
Odpłatność DPS |
1 |
27 025 zł |
8. |
Umieszczenie dzieci w pieczy zastępczej |
7 |
22 270 zł |
Program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”
Liczba osób objętych programem |
973 |
w tym: osoby korzystające z posiłku zasiłku celowego |
392 581 |
Koszt programu ogółem |
260.200 zł
|
z tego: środki własne dotacja
|
60 200 zł 200 000 zł |
ŚWIADCZENIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ I ICH REALIZACJA
Wyszczególnienie |
Liczba osób ,którym przyznano decyzją świadczenie |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinach |
Świadczenia przyznane ogółem (bez względu na ich rodzaj, formę liczbę oraz źródło finansowania) w tym : |
612 |
361 |
1079 |
świadczenia pieniężne |
542 |
341 |
986 |
świadczenia niepieniężne |
392 |
186 |
863 |
W 2014 roku z pomocy ośrodka udzielanej zgodnie ustawą o pomocy społecznej skorzystały 361 rodzin .
W 2014 r. pracownicy socjalni przeprowadził w tych rodzinach wywiady środowiskowe( co 6 m-cy , w niektórych przypadkach częściej), rozeznając środowiska pod względem ich sytuacji rodzinnej, zawodowej, zdrowotnej, mieszkaniowej i materialnej.
Pomocy wyłącznie w postaci pracy socjalnej udzielono 23 rodzinom.
Ogółem w roku 2014 wydano 1197 decyzji administracyjnych.
Udzielone świadczenia
Zasiłek stały jest świadczeniem udzielanym osobom pełnoletnim, niezdolnych do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnym do pracy (nieposiadającym uprawnień emerytalno – rentowych) i spełniającym kryteria dochodowe. Zasiłek stały stanowi uzupełnienie dochodu tych osób do kryterium ustawowego.
Świadczenie jest zróżnicowane pod względem wysokości, zależnie od dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu na osobę w rodzinie, jego wysokość stanowi bowiem różnicę między owym kryterium, a dochodem osoby samotnie gospodarującej lub dochodem na osobę w rodzinie.
Składka zdrowotna - opłacana była za osoby korzystające z pomocy w formie zasiłku stałego nie
podlegające ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu .
Na realizację tego zadania wydatkowano kwotę ogółem- 61137,86 zł,(dotacja).
Zasiłki okresowe - w 2014 roku na realizację zadania własnego Gminy w postaci zasiłków okresowych wydatkowano łącznie kwotę 57.000 zł. Środki pochodzą z dotacji z budżetu państwa.
Wysokość zasiłku okresowego jest ściśle uregulowana przepisami ustawy o pomocy społecznej, stanowi różnicę między przyjętym kryterium, a posiadanym dochodem, uprawniającym do świadczeń z pomocy społecznej, przy czym ustalona minimalna gwarantowana wysokość tego świadczenia w roku 2014 wynosiła:
• dla osób samotnych – w wysokości 50% kwoty różnicy między kryterium dochodowym ( 542 zł )
zł), a faktycznie posiadanym dochodem;
• dla rodziny – w wysokości 50% kwoty różnicy między kryterium dochodowym rodziny ( 456 zł)
na osobę w rodzinie), a faktycznie posiadanym dochodem.
Dodatkowo, aby w/w pomoc mogła być przyznana oprócz ubóstwa w rodzinie musi wystąpić przynajmniej jedna z przesłanek określona w art. 38 ust. 1 ustawy (długotrwała choroba, niepełnosprawność, bezrobocie itp.).
Zasiłki celowe - są to świadczenia przyznawane na podstawie art. 39 - 41 ustawy o pomocy społecznej w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej. W ramach tej formy pomocy ośrodek przyznaje pomoc w formie zasiłków celowych i celowych specjalnych. Zasiłki celowe są świadczeniami przyznawanymi w miesiącu złożenia kompletu dokumentów w związku z koniecznością zaspokojenia konkretnej potrzeby. Świadczenie ma charakter jednorazowy. Pomoc w formie zasiłków celowych przeznaczona była głównie na leczenie i zakup leków, zakup opału, podręczników szkolnych, zakup żywności, opału, odzieży itp. W ramach tych świadczeń udzielono pomocy 195 osobom/rodzinom na kwotę 265 842 zł. Ustawa o pomocy społecznej daje również możliwość przyznania pomocy w formie świadczenia niepieniężnego.
Zgodnie z art. 41 ustawy o pomocy społecznej osobie lub rodzinie, przekraczającym kryteria dochodowe, w szczególnych okolicznościach może być przyznany specjalny zasiłek celowy niepodlegający zwrotowi. Jego wysokość nie może jednak przekraczać odpowiednio kwoty kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny.
Zasiłek celowy z tyt. zdarzenia losowego – przyznawany może być niezależnie od posiadanego dochodu, bez obowiązku zwrotu tego świadczenia w przypadku osób, których dochód własny przekracza kryterium dochodowe ustalone zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej.
Kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu jest zadaniem własnym Gminy o charakterze obowiązkowym. Do skorzystania z prawa pobytu w domu pomocy społecznej konieczne jest zaistnienie przesłanek określonych przepisami ustawy o pomocy społecznej: konieczność całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności; brak możliwości samodzielnego funkcjonowania przez osobę w codziennym życiu; brak możliwości zapewnienia tej osobie przez gminę niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.
Obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności: mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka; małżonek, zstępni przed wstępnymi; gmina której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej. Zgodnie z art.61 ust.3 ustawy o pomocy społecznej w przypadku niewywiązywania się osób z obowiązku opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej, opłaty te zastępczo wnosi gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej. Gminie natomiast przysługuje prawo dochodzenia zwrotu poniesionych na ten cel wydatków.
Odpłatność za pobyt mieszkańca Gminy w domu pomocy społecznej ciąży na gminie tylko wówczas, gdy on sam i osoby mu bliskie nie wnoszą takiej opłaty. Pobyt w DPS jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego utrzymania.
Mamy 16 mieszkańców umieszczonych w ZOL Ustka i Kobylnica ,koszty utrzymania naszych mieszkańców w roku 2014 wynosiły 108.000 zł.
1 mieszkaniec naszej gminy przebywający w DPS - koszt utrzymania wyniósł 27 025 zł .
Dożywianie w ramach programu wieloletniego ,,Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.
Dół formularza
Uchwała Nr 221 Rady Ministrów z 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014–2020
Powyższa pomoc w 2014r. realizowana była poprzez przyznawanie zasiłków na przygotowanie posiłku w domu i przygotowywanie dożywiania w szkołach znajdujących się na terenie Gminy.
Na terenie naszej Gminy dożywiane są wszystkie dzieci uczęszczające do szkół.
Ogólny koszt programu w roku 2014 wyniósł 260.200 zł.
Z budżetu państwa otrzymaliśmy kwotę 200.000 zł, co stanowiło 77 % całości kosztów, udział środków własnych to kwota 60.200 zł czyli 23 % łącznej wartości.
Ponadto GOPS Gniewino w roku 2014 pozyskał 9.186 kg żywności
Makaron świderki
Ryż biały
Płatki kukurydziane
Mleko UHT
Groszek z marchewką
Dżem wiśniowy
Mielonka wieprzowa
Klopsiki w sosie pomid.
kasza gryczana
koncentrat pomidorowy
Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (tekst jednolity Dz. U. z2008 r., Nr 164, poz.1027 późn. zm.) do zadań zleconych gminy należy wydawanie decyzji, o których mowa w art. 54 (potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przez okres 90 dni), w sprawach świadczeniobiorców innych niż ubezpieczeni spełniających kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. W celu ustalenia sytuacji dochodowej i majątkowej świadczeniobiorcy, o którym mowa w ust. 2, przeprowadza się rodzinny wywiad środowiskowy na zasadach i w trybie określonych w przepisach o pomocy społecznej.
W 2014 r. wydano 4 decyzje (dla 4 osób) w sprawie potwierdzenia prawa do wyżej wymienionych
świadczeń.
Pomoc osobom bezdomnym
W roku 2014 pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej objęte zostały 1 osoby bezdomne . Osoby miały zapewnione schronienie w schronisku .
Usługi opiekuńcze
W roku 2014 realizowaliśmy usługi opiekuńcze dla osób samotnych potrzebujących pomocy osoby drugiej , z tej pomocy korzystało 5 osób – realizowane były przy współpracy PUP na zasadzie prac społecznie użytecznych .
Sprawy skazanych
Prowadzone w tut. ośrodku są sprawy osób skazanych wyrokiem sądu do odpracowania godzin na cele społeczne ,w roku 2014 skierowano do tut. ośrodka 21 osób skazanych w tym 19 mężczyzn i 2 kobiety.
Odpracowało – 11 osób
Pracuje – 5 osób
Nie podjęło pracy – 4 osoby
w tym : zamiana godzin na ZK – 1 osoba
nie zgłosiło się – 3 osoby
Osoby skazane wykonują prace porządkowe na terenie Gminy ,prace wykonują niechętnie bardzo często po interwencji kuratorów sądowych i w chwili gdy istnieje groźba zamiany kary na areszt.
ŚWIADCZENIA NIEPIENIĘŻNE
praca socjalna – rozumiana jako działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych. To działalność ułatwiająca jednostkom, grupom, środowiskom adaptację w zmieniających się warunkach życia. Celem ostatecznym jest umożliwienie osobom i rodzinom kierowania własnym postępowaniem oraz zdobycie niezależności w zabezpieczeniu warunków niezbędnych dla prawidłowej egzystencji godnej człowieka. Nie można zapomnieć, że praca socjalna to proces długotrwały, wymagający konsekwencji i systematycznego działania, przynoszący efekty często po wielu latach pracy z rodziną. Rola pracownika socjalnego wymaga nie tylko wysokich kwalifikacji i profesjonalizmu w trudnej sytuacji materialnej i osobistej w wykonywaniu powierzonych zadań, ale przede wszystkim ogromnej wrażliwości , wyrozumiałości i chęci niesienia pomocy osobom w trudnej sytuacji materialnej i osobistej.
Wykonują oni szczególnie odpowiedzialną pracę, na co dzień stykając się z bezrobociem, bezradnością, przemocą, chorobą i cierpieniem ,pomagając rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych.
Aby osiągnąć efekty należy podejmować współpracę z różnymi w zależności od potrzeb instytucjami np. Komisariatem Policji, Sądem Rodzinnym, szkołami, placówkami służby zdrowia, Poradnią Pedagogiczno - Psychologiczną, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Pracy
i innymi.
Pracownicy socjalni w ramach pracy socjalnej podejmowali takie działania jak:
- rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem osób i rodzin dysfunkcyjnych, które z powodu ubóstwa, bezrobocia ,niepełnosprawności, długotrwałej choroby, przemocy w rodzinie, alkoholizmu, bezdomności lub innych okoliczności znalazły się w trudnej sytuacji życiowej
- współpraca z pielęgniarką środowiskową i lekarzem rodzinnym w zakresie funkcjonowania w środowisku osób starszych i niepełnosprawnych, pomoc w realizacji recept, w uzyskaniu dostępu świadczeń zdrowotnych
- informowanie osób/rodzin o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy, m.in. o możliwości uzyskania świadczeń rodzinnych, alimentów i ich podwyższenia
- planowanie i monitorowanie wydatków wspólnie z klientem, edukowanie w zakresie gospodarowania budżetem domowym
- kontaktowanie się z pedagogiem szkolnym, wychowawcami, kuratorami celem poprawy funkcjonowania rodziny
- informowanie o możliwości uzyskania ulg oraz o uprawnieniach przysługujących osobie niepełnosprawnej
- Współpraca z dzielnicowymi poprzez wspólne wejścia w środowisko, monitorowanie środowisk z istniejącym problemem przemocy w rodzinie lub zagrożonych patologią
- pracownicy występowali w charakterze świadków swoich klientów
w prowadzonych sprawach w Sądach, na Komisariatach Policji
- udzielanie informacji osobom i rodzinom zagrożonych problemem alkoholizmu o możliwości podjęcia terapii, motywowanie do utrzymania abstynencji, współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- aktywizowanie klienta do rejestracji w urzędzie pracy, do podjęcia pracy stałej lub dorywczej, motywowanie do uczestnictwa w organizowanych kursach i szkoleniach, umożliwiających nabycie umiejętności poszukiwania pracy, podwyższenia kwalifikacji
Pracą z rodziną zagrożoną zajmowali się również asystenci rodziny ( zatrudniamy dwóch asystentów ).Wszystkie działania sprowadzały się do doprowadzenia samodzielności rodzin.
Przemoc
Innym narzędziem pracy pracownika socjalnego jest kwestionariusz ,,Pomoc społeczna -Niebieska Karta” w kierunku rozpoznawania przemocy w rodzinie. Kwestionariusz ten ułatwia planowanie działań związanych z poprawą sytuacji osób krzywdzonych oraz motywowanie ofiar przemocy do żądania ochrony swoich praw i szukania pomocy.
W związku z występującą przemocą domową, w roku 2014 prowadzono kwestionariusze ,,Pomoc społeczna-Niebieska Karta” dla 25 rodzin. O prowadzonych ,,Niebieskich Kartach” na bieżąco informowana była pisemnie Policja, celem podjęcia stosownych działań w ramach posiadanych kompetencji. Sprawcami przemocy byli analogicznie do roku ubiegłego głównie nadużywający alkoholu mężowie a zarazem ojcowie małoletnich dzieci. Powołany Zespół interdyscyplinarny spotkał się w roku 2014 - 14 razy na posiedzenia zapraszane były osoby stosujące przemoc i członkowie rodzin.
W związku z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Gmina zobowiązana jest do ponoszenia części odpłatności za umieszczone dzieci w pieczy zastępczej , w roku 2017 ponosiliśmy odpłatność za czwórkę dzieci.
W sprawach dotyczących występowania problemu nadużywania alkoholu prowadzimy Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W uzasadnionych przypadkach składamy wnioski o objęcie leczeniem osób, które nie radzą sobie z problemem alkoholowym . Pomagamy również wypełniać takie wnioski rodzinom tych osób. W roku 2014 Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych spotkała się 18 razy ,na spotkania zaproszono 29osób nadużywających alkoholu i prowadzono rozmowy motywujące do podjęcia leczenia alkoholowego. Siedem wniosków zostało skierowane do sądu o leczenie alkoholowe. Z terapii w ośrodku ds. uzależnień korzystało 35 osób uzależnionych i współ uzależnionych oraz ofiar przemocy .
Spółdzielnia socjalna.
W roku 2012 została powołana spółdzielnia socjalna ,która rozpoczęła działalność 1 maja .
Zatrudnionych zostało 5 osób bezrobotnych ,którzy otrzymali dotację z PUP na zakup sprzętu potrzebnego do prowadzenia statutowej działalności .Członkowie spółdzielni wykonywali różnego rodzaju prace na terenie Gminy ( przede wszystkim prace porządkowe ,odśnieżanie itp.)
Spółdzielnia Socjalna w roku 2014 prowadzi swoją działalność na rzecz Gminy , spółdzielnia otrzymała dofinansowanie na dotrudnienie dwóch osób w wysokości 40.000 zł i jest objęta pomocą prawną i psychologiczną przez Ośrodek Wsparcia Ekonomi Społecznej z Gdańska .
W roku 2014 opracowano program” Koperta życia”
Przygotowano 800 szt. kopert z ankietami informacyjnymi dla osób chorych z terenu gminy .
Koperty mają za zadanie szybsze udzielenie pomocy przez służby medyczne – wszystkie informacje istotne przy udzielaniu pomocy medycznej są w jednym miejscu.
Program wszedł w życie od 1 maja 2014r.
REALIZACJA ZADAŃ Z ZAKRESU ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH,
FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO
ŚWIADCZENIA RODZINNE I FUNDUSZ ALIMENTACYJNY
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych określa warunki nabywania prawa oraz zasady ustalania, przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych.
Do świadczeń rodzinnych zaliczamy:
-zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego
- świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne
Prawo do zasiłku rodzinnego przysługuje rodzicom, jeżeli dochód rodziny po przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 574 zł miesięcznie lub 623 zł w przypadku, gdy w rodzinie wychowuje się dziecko niepełnosprawne.
Zasiłki rodzinne i dodatki do zasiłków przyznaje się na wniosek wraz z kompletem dokumentów osoby zainteresowanej na aktualnie nowy okres zasiłkowy, tj. od 1 listopada danego roku – do 30 października roku następnego.
Kwoty zasiłków rodzinnych:
- na dziecko do 5r. życia – 77,00zł
- na dziecko w wieku od 5 -18 lat -,106,00 zł
- na dziecko w wieku od 18 - do 24 lat - 115,00zł
Zasiłek pielęgnacyjny wynosi -153 zł m-nie, natomiast świadczenie pielęgnacyjne -520 zł m-nie.
dla opiekuna osoby dorosłej , dla rodzica opiekującego się niepełnosprawnym dzieckiem świadczenie wynosi 800 zł + 200zł ( program rządowy) razem 1000 zł .
Od 1 października 2008r. weszła w życie ustawa z dnia 7 września 2008r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Na podstawie ustawy przyznaje się świadczenia alimentacyjne osobom uprawnionym tj. osobom uprawnionym do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego, jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna.
Prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego przysługuje jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 725,00 zł. Świadczenia z funduszu przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednak nie więcej niż 500 zł miesięcznie na każde dziecko.
Ogółem w roku 2014 w sprawach dotyczący świadczeń rodzinnych dla 864 osób (329 rodzin) wydano 1580 decyzji na kwotę 4.188.700 zł
Zakres działań pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewinie stosowanych wobec osób i rodzin korzystających z pomocy jest bardzo rozległy. Wymaga wszechstronnej wiedzy, umiejętności, narzędzi niezbędnych do odpowiedniego pokierowania sprawami ludzi, wspierania ich a nie wyręczania. Działania te mają być skuteczne i efektywne, mają służyć wzmocnieniu rodziny, aktywizować i usamodzielniać. Nasza praca skupia się na tych celach. Przepisy prawa, kładą coraz większy nacisk na prawidłowo prowadzoną pracę socjalną oraz powodują stałe rozszerzenie zadań realizowanych przez pomoc społeczną.
Gniewino dnia 29.04.2015r.
Kierownik GOPS w Gniewinie
Renata Łuszczak